تصاویر منتشره نشده از عملیات چریکی سپاه

تصاویر منتشره نشده از عملیات چریکی سپاه

این تصاویر از عملیات فتح 8 که هدف آن انهدام تاسیسات نظامی- اقتصادی دشمن در سال 1366 است تهیه شده و توسط دکتر حسن عباسی در اختیار خبرگزاری فارس قرار گرفته و اولین بار است که منتشر می شود.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، روز 28 تیرماه مصادف با بیست و پبجمین سالگرد عملیات غرورآفرین چریکی فتح 8 توسط نیروهای سپاه اسلام در شمال عراق است. در آن روز کماندوهای تیپ 66 نیروهای ویژهی هوابرد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، عملیات فتح 8 را در عمق خاک عراق در منطقهی موصل صورت دادند.


از حیث بعد مسافت، عیقترین عملیات کماندویی جمهوری اسلامی در خاک دشمن در طول دوران دفاع مقدس محسوب میشود. در کتاب «کارنامهی عملیات سپاهیان اسلام در هشت سال دفاع مقدس» شناسنامهی عملیات نامنظم فتح 8 اینگونه آمده است:



- رمز عملیات: یا رسول الله (ص)

- هدف عملیات: انهدام تاسیسات نظامی- اقتصادی دشمن

- منطقهی عملیاتی: شمال استان موصل (شهر اتروش)

- تاریخ عملیات: 28/04/66

- نوع عملیات: نامنظم


نتایج عملیات:

1- سقوط و انهدام بیش از 40 پایگاه و مقر حفاظتی در منطقه.

2- انهدام مرکز آتشبار توپخانهی اتروش.

3- انهدام سازمان امنیت مرکز حزب بعث و مقر جیش الشعبی شهر اتروش.

4- انهدام بخشی از تجهیزات نظامی دشمن در منطقه، از جمله 35 دستگاه خودرو سبک و نیمهسنگین نظامی، 4 خودرو حامل مهمات و یک انبار مهمات، 7 قبضه خمپارهانداز، 2 قبضه دوشکا و 2 قبضه ضدهوایی.

5- تعداد کشتهها و زخمیهای دشمن: بیش از 800 نفر.

6- تعداد اسرای دشمن در این عملیات: 30 نفر.


نیروی عملکننده در این عملیات، یعنی گردان مالکاشتر تیپ 66 نیروهای ویژهی هوابرد، با تقدیم یک شهید (حسین ترکمنپری) و چهار مجروح، عملیات ویژهی خود را در فاز تکمستقیم (با بهرهگیری از نیروهای تکور) و همزمان فاز تک ادواتی (با بهرهگیری از نیروهای راکتانداز مینیکاتیوشا و خمپارهانداز 120 میلیمتری)، در ارتفاعات کانیکا و قلعهی کانیکا در شمال شهر اتروش اجرا کردند.

برای تبیین ابعاد این عملیات، به سراغ حسن عباسی رفتیم. او که در این عملیات مجروح شد، رغبت زیادی به تبیین ابعاد و زوایای عملیات فتح 8 نداشت. اصرار ما موجب شد که وی بخشی از ابعاد عملیات چریکی مزبور را بیان کند. خاطرات عباسی از عملیات فتح 8 وقتی با تعدادی از عکسهای موجود در آلبوم وی از دوران دفاع مقدس همراه شد، گذشت ربع قرن از آن حماسه را به گونهای ملموس به نمایش گذاشت.







:: موضوعات مرتبط: نیروی زمینی , ,
|
امتیاز مطلب : 15
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
نویسنده : HP
تاریخ : دو شنبه 2 مرداد 1391
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: